سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی رشد کودک با استفاده از یک لباس

محققان دانشگاه هلسینکی و آلتو در فنلاند، نوعی لباس یک‌تکه مجهز به هوش مصنوعی تهیه کرده‌اند که می‌تواند با بررسی حرکات نوزاد، میزان رشد طبیعی او را ارزیابی کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از مدیکال‌اکسپرس، محققان فنلاندی با تولید لباس یک‌تکه هوشمند توانستند با دقت تمام حرکات خودبه‌خودی و همچنین اختیاری نوزادان را از سن 5 ماهگی ارزیابی کنند. بررسی دقیق میزان تحرک نوزادان می‌تواند وضعیت رشد عصب‌شناسی آنها را ارزیابی کرده و وجود هر نوع ناهنجاری را نشان دهد.

یکی از معاینه‌های وضعیت جسمی نوزادان، معاینه حرکات اختیاری نوزادان است و بدین ترتیب متخصصان پزشکی اطفال، سلامت عصب‌شناختی نوزادان را بررسی می‌کنند.

 

تاکنون بررسی عصب‌شناختی نوزادان در محیط طبیعی آنها ممکن نبود و آنها حتما باید در مطب پزشک یا فیزیوتراپیست تحت معاینه قرار می‌گرفتند. از طرفی، محیط معاینه هرگز با محیط طبیعی نوزاد کاملا منطبق نیست و احتمال خطا در ارزیابی سلامت جسمی نوزادان بالا می‌رود.

اما محققان با تولید این نوع لباس هوشمند، این فرصت را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند تا وضعیت حرکتی نوزادان خود را در محیط طبیعی زندگی‌شان بررسی کنند.

 

اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از ابزارهای هوشمند تعبیه شده در لباس نوزاد، به مرکز داده‌های بیمارستان فرستاده می‌شود و متخصصان با بررسی داده‌ها، وضعیت حرکتی نوزادان را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

محققان می‌گویند، این ابزار می‌تواند تمام حرکات نوزادان را از 5 ماهگی به بعد با دقت ثبت کرده و در بررسی وضعیت حرکتی نوزادان، تحولی بزرگ به‌وجود آورد. در این لباس، حسگرهای حساس به حرکت ساخت شرکتی در آلمان، کار گذاشته شده است.

 

به گزارش خبرآنلاین، با استفاده از این ابزار می‌توان ناهنجاری‌های موجود در رشد عصب‌شناختی نوزادان، مانند اختلال در رشد زبان و توجه و رشد نامناسب حرکتی، را به موقع و در مراحل اولیه رشد شناسایی و درمان کرد.

منبع:https://www.khabaronline.ir/news/1352383/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%DA%A9-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3