سفارش تبلیغ
صبا ویژن

18 نکته در انتخاب لباس نوزاد

خرید لباس و وسایل کودک دلنشین ترین و زیباترین خرید در زندگی شما خواهد بود. لباس های کوچک و رنگی در مدل های متنوع بسیار زیبا و جذاب هستند ولی واقعا چه نوع لباسی برای نوزادمان بخریم؟ مطمئنا لباس های نایلونی و بدون کیفیت در سبد خرید ما جایی ندارند ولی از باقی نکات خرید لباس نوزاد آگاه هستید؟

 

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در ابتدا زمانی برای تهیه لیست وسایل و لباس های مورد نیاز اختصاص دهید و زودتر از موعد به خرید بروید زیرا در ماه های آخر بارداری حرکت کردن برای شما سخت خواهد بود بنابراین زودتر وسابل مورد نیاز نوزاد را تهیه کنید تا با خیال راحت تری به انتظار تولد نوزادتان بنشینید. لباس یک نوزاد باید 2 ویژگی اساسی را داشته باشد: 1- راحت باشد. 2- ایمن باشد حساسیت های پوستی ایجاد نکند.

 

در انتخاب لباس های نوزادان به چند نکته توجه کنید:

 

1. توجه داشته باشید که او در چه فصلی به دنیا خواهد آمد، نه این‌که اکنون در چه فصلی هستید.

 

2.لباس‌هایی که از روی پوشک باز و بسته می‌شوند انتخاب‌های بسیار هوشمندانه‌ای برای کوچولوها هستند.

 

3.از لباس‌هایی با یقه‌های تنگ استفاده نکنید چون بچه‌ها را اذیت می‌کنند و لباس هایی انتخاب کنید که پوشاندن و در آوردن‌شان ساده است.سعی کنید یقه و سر آستین‌ها را طوری انتخاب کنید که آزاد و راحت باشند.

 

4.لباس نوزاد نباید دکمه یا وسایل تزئینی داشته باشد چون ممکن است نوزاد آن‌ها را بکند و خدای نکرده ببلعد! از طرف دیگر فرو رفتن این دکمه‌ها در بدن نوزاد می‌تواند پوست حساس و بدن نحیف او را آزرده کند.

 

5.هنگام خرید لباس برای نوزاد لباس‌های مهمانی زیاد نخرید. چون لباس مهمانی زیاد برای نوزاد قابل استفاده نیست.

 

6.در خرید جوراب دقت کنید که کش خیلی سفتی نداشته باشد. پوست بچه‌ها خیلی حساس و ظریف است و کش سفت جوراب اذیتشان خواهد کرد.

 

7.در بدو تولد شما به 4 الی 7 دست زیرپوش نیاز دارید, هنگام خرید لباس برای نوزاد حتما زیرپوش‌های زیر دکمه دار بخرید. این زیرپوش‌ها خیلی مفیدند؛ از سویی باعث می‌شوند که پهلوی بچه پوشیده بماند و سرما نخورد؛ از سوی دیگر هنگامی که کسی کودک را در آغوش می‌گیرد، ممکن است بلوز بچه بالا رفته و دست شخص روی پوست لطیف پهلوی بچه قرار گیرد و بچه  اذیت شود.

 

8.هنگام خرید لباس سرهمی برای نوزاد توجه داشته باشید که نوع بدون جوراب آن را خریداری کنید. چون وقتی کودک قد می‌کشد نوع جورابی آن برایش کوچک می‌شود.

 

9.کلاه نخی را فراموش نکنید. چون سر نوزاد تا چند وقت نرم و شل است و باید مرتب کلاه سرش باشد تا از سرش محافظت شود. کلاه های بدون بند راحت تر هستند.

 

10.برای خرید پیشبند دقت کنید که پیش بند نوزادتان باید چسبی باشد. پیش‌بندهای گره‌ای خطرناک هستند. هیچ وقت هم پیش بندها را سفت نبندید.

 

11.حوله‌های نرم کلاه‌دار را برای نوزادتان انتخاب کنید این حوله‌ها سر نوزاد را گرم نگه می‌دارند و مانع این می‌شوند که بعد از استحمام سرما بخورد.

 

12.دستکش های نخی را فراموش نکنید. . قسمت بالای این دستکش‌ها باید دور مچ را بگیرد تا از دست بچه‌ها در نیاید.

 

13.برای نوزادی که در زمستان به دنیا آمده داشتن یه لباس پشمی واجب است، به شرطی که یادتان باشد حتما زیر آن لباسی نخی قرار داشته باشد.

 

14.لباس‌های یقه‌دار بچه‌ها را ناراحت می‌کند، بهتر است برای گرم نگه‌داشتن‌شان از ژاکت‌های دکمه‌دار استفاده کنید

 

15.از خریدن لباس‌های زیپ‌دار خودداری کنید. این لباس‌ها می‌توانند موقع باز و بسته شدن پوست بچه‌ها را اذیت کنند.

 

16.موقع خرید لباس نوزاد لباس را پشت و رو کنید و دوخت‌های داخلش را چک کنید. ببینید جایی از این دوخت‌ها زبر و تیز نباشد.

 

17.نوزادان خیلی سریع رشد می‌کنند. پس خرید تعداد زیادی لباس هم سایز کار چندان عاقلانه‌ای نیست

 

18.قبل از این‌که برای نخستین بار لباسی را به تن نوزادتان کنید حتما آن را بشویید. وجود لباس در کارخانه یا آهار روی آن می‌تواند باعث حساسیت یا اگزمای پوست نوزاد دلبندتان شود.

 

همه ما می دانیم که شیرخواران و کودکان پوست بسیار حساسی دارند بنابراین والدین باید در خرید لباس برای آن ها دقت فراوانی کنند. حساسیت به نوع لباس ، در مورد نوزادانی که آلرژی پوستی یا اگزمای سرشتی یا درماتیت آتوپیک دارند ، اهمیت زیادی دارد. پوست نوزادانی که از این ناراحتی رنج می برند ، نسبت به تحریک های ناشی از لباس بسیار حساس تر از سایر نوزادان است.

 

خشکی و التهاب گونه ها و چانه از علائم ابتلا به اگزمای سرشتی هستند. به علاوه نوزادان مبتلا به این ناراحتی به دلیل خارش پوستی خود مدام بی قراری می کنند. ممکن است قسمت های حفره ای بدن آن ها مانند حفره پشت آرنج و پشت زانوهایشان نیز دچار اگزما شوند.

 

این بچه ها به شدت در برابر لباس های پشمی واکنش نشان می دهند ؛ مثلا اگر لباس های پشمی با پوست نوزادان تماس پیدا کند ، به شدت دچار خارش و قرمزی پوست می شوند. به همین دلیل پوشیدن لباس های پشمی برای نوزادانی که زمینه ابتلا به اگزمای پوستی دارند ، مطلقا ممنوع است.

منبع: https://raby.ir/%DB%B1%DB%B8-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-2/